MAKMAL MATEMATIK
CADANGAN MAKMAL MATEMATIK
Sejak
peradaban manusia bermula, matematik memainkan peranan yang penting dalamkehidupan
seharian. Bidang matematik terus relevan dengan perubahan peradaban manusiadan
menjadikan matematik sebagai satu subjek yang sangat penting dalam sistern
pendidikandi seluruh dunia. Bagaimanapun, matematik sering dilihat sebagai satu
mata pelajaran yangsukar, membosankan dan tidak menarik jika dibandingkan
dengan mata pelajaran lain sepertibahasa, sastera, latihan fizikal dan
lain-lain. Pihak sekolah perlu usaha bagi menjadiakan aktivitipengajaran dan
pembelajaran lebih seronok dan bermakna. Pihak sekolah boleh
menyediakankemudahan-kemudahaan seperti makmal matematik, sudut matematik dan
taman matematik dikawasan sekolah bagi memudahkan proses pengajaran dan
pembelajaran matematik.
Makmal
matematik ditubuhkan bagi menyediakan perkhidmatan sokongan akademik kepada
murid agar mereka dapat meningkatkan pengetahuan, kemahiran dan keyakinan
dalamkursus-kursus matematik yang diikuti. Perkhidmatan yang disediakan adalah
seperti menyediakan tutorial, bahan rujukan tambahan dan mengakses laman web
yang bersesuaian. Makmal matematik memainkan pelbagai peranan dan fungsi dalam
meningkatkan keberkesanan pengajaran matematik di sekolah. Antaranya, fungsi
terhadap pembelajaran murid, pengajaran dan peyelidikan dalam metematik. Dari
sudut fungsi terhadap pembelajaran makmal boleh menjadi pusat membantu pelajar
yang lemah dalam asas matematik dan pusat pembelajaran matematik. Hal ini akan
membantu murid mendapat pembelajaran di tempat yang kondusif dan selesa. Selain
itu, makmal matematik juga bertindak sebagai tempat menyimpan dan mempaparkan
bahan resos metematik untuk rujukan pelajar. Murid juga boleh menggunakan
komputer untuk mendalami ilmu matematik seperti menggunakan MATLAB,GSP dan
lain-lain. Dengan kata lain, makmal ini merupaka sumber bagi
memperkayakanpengetahuan murid. Seterusnya makmal matematik juga berfungsi
terhadap pengajaran dimanaia menjadi pusat sumber bahan pengajaran guru dan
tempat melakukan eksperimen atausimulasi untuk membantu pelajar memahami konsep
matematik dengan lebih baik. Makmalyang melengkapi dengan keperluan untuk
mengajar akan membant guru menjalankan prosespengajaran dan pembelajaran yang
baik.
Susunan ruang fizikal dalam makmal
matematik akan mempengaruhi proses pembelajaran yang berlaku di dalamnya secara
signifikan. Reka bentuk makmal perlumemastikan aspek mempermudahkan dan
meningkatkan kecekapan dan berkesanan proses pengajaran dan pembelajaran.
Makmal ini juga perlu merangkumi ruang yang luas bagi muridmemperoleh pendidikan
dalam persekitaran yang kondusif. Selain itu, ciri-ciri keselamatan jugaperlu
dititikberatkan kerana makmal ini mempunyai peralatan yang banyak dan mahal.
Sudut matematik
direka untuk menyokong proses pembelajaran matematik dalam bilik darjah dan luar
bilik darjah. Bagi mebentuk sudut ini kita hanya memerlukan ruang yang kecil
dihadapan atau dibelakang bilk darjah, dibawah tangga dan sebagainya. Sudut ini
juga dikenali sebagai makmal matematik mini dimana memainkan
peranan yang lebih kecil berbandingdengan makmal matematik.Sudut
matematik berfungsi sebagai pusat maklumat, iaitu pelbagai maklumat
berkaitan dengan kandungan matematik boleh diperolehi dari sudut matematik ini.
Maklumat – maklumat seperti sifir, melihat
masa, mengguna wang dan sebagainya akan membantu murid untuk lebih faham ajaran
guru. Maklmat - maklumat tersebut boleh berbentuk elektronik seperti CD-rom
atau bukan elektronik seperti buku,majalah dan poster. Sudut matematik ini juga
berfungsi sebagai pusat pameran. Guru boleh mempamerkan hasil kerja matematik
murid di sudut matematik. Iniakan membantu para pelajar mencungkil minat untuk
menghasil kerja yang kreativif dan inovatif. Selain itu, murid-murid lain juga
akan mendapat motivasi dari mempamerekan hasilkerja murid bagi menghasil kerja
yang berkualiti dan akan menarik murid memberi tumpuandalam pengajara
metematik. Sudut matematik juga berperanan sebagai pusat penerokaan.Pelajar
boleh meluahkan masa rehat dengan berfeadah melalui sudut matematik ini. Guru
boleh menyediakan permaian seperti ‘snake and ladder’, soduku, ken-ken dan
sebagainya yangberkaitan dengan matematik. Dengan ini murid boleh memperolehi
ilmu matematik denganmudah dan cepat. Aktiviti penerokaan matematik boleh
dilaksanakan oleh murid-murid sama ada secara berkumplan atau individu.
Selain fungsi diatas, sudut matematik juga bermainperanan sebagai tempat
menyimpan dam mempamerkan resos matematik, murid-murid akanmenjalani aktiviti
sponge dan pengayaan.
No comments:
Post a Comment