Papan Putih Interaktif
Papan putih Interaktif
Pengajaran dan
pembelajaran terbantukan papan putih dan projektor adalah cara yang mudah dan
biasa digunakan di kalangan pensyarah kini. Peningkatan teknologi terus
membantu pensyarah dalam proses pengajaran dimana tenaga pengajar menerapkan
pelbagai kaedah untuk meningkatkan interaktiviti dan minat dalam penerimaan
maklumat. Antaranya pengunaan video streaming, muat turun video aplikasi youtube,
paparan rakaman video, rakaman langkah demi langkah pengajaran aplikasi
perisian, proses pengajaran menggunakan ipad, tablet dan telefon
pintar.Papan putih interaktif bukanlah sesuatu yang asing tapi penggunaannya
mungkin asing bagi sesetengah tenaga pengajar.Manakala teknologi papan putih
yang selalu didengar dan dilihat adalah IVBoard atau
Smartboard.
Mengetahui
keberkesanan inovasi pengajaran dan pembelajaran berbantukan aplikasi
wiimote whiteboard, serta menilai kewujudan perubahan minat pelajar dalam
proses pengajaran seterusnya membantu peningkatan proses pengajaran dan
pembelajaran secara dua hala. Papan putih interaktif bukan sekadar perkakasan
IT, tetapi apabila digandingkan dengan perisian interaktif yang baik dan mesra
pengguna, connectivity, akses jalur lebar yang berkesan serta latihan
kepada guru, ia berupaya untuk mengubahkan pendekatan, mood dan keberkesanan
pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam kelas.(Utusan Malaysia, 2009)
Pada masa kini,
teknologi berkembang dengan sangat pantas. Ia secara tidak langsung memberi
kesan yang positif dalam proses pengajaran dan pembelajaran di seluruh
Malaysia. Salah satu perkembangan dalam proses pengajaran dan pembelajaran
adalah pengunaan papan puith interaktif didalam kelas. Papan putih interkatif
dilihat menjadi pilihan utama para pelajar semsas proses pengajaran dan
pembelajaran seperti yang dinyatakan dalam sebuah bengkel seminar para menteri
sempena The British Educational Technology Show (BETT 2007). Berdasarkan
keutamaan, peserta-peserta bengkel BETT dari pelbagai negara telah ditanya
tentang teknologi apakah yang mereka harapkan dapat disediakan di sekolah
mereka. Hasil soal selidik mendapati, hampir 70 peratus menyatakan interactive
whiteboard atau papan putih interaktif (IWB) perlu diberi keutamaan dalam
setiap sekolah. (Utusan Malaysia, 2009)
Penggunaan
multimedia dalam proses pengajran dan pembelajaran dapat meningkatkan pemahaman
pelajar-pelajar dan ini menyebabkan mereka lebih berminat untuk
berinteraksi serta memberi tumpuan yang lebih semasa sesi pengajaran dan
pembelajaran berlangsung.(Ahmad Rizal Madar dan Yahya Buntat, 2006). Pengunaan
perisian pendidikan yang menyaksikan pelbagai bentuk imej dan gambaran
dipaparkan di dalam kelas dapat membantu bagi memudahkan pemahaman para pelajar
terhadap sesuatu perkara dan mengurangkan kebergantungan pada sistem yang
sediada. (Claire Knight, 2000). Usaha-usaha perlu dilaksanakan agar guru dapat
mempertingkatkan kemahiran menggunakan teknologi terkini dalam proses pengjaran
dan pembelajaran. (Siti Faizzatul Aqmal, 2011).
Kepelbagaian dalam
pengunaan alat bantu mengajar bagi mewujudkan persekitaran yang lebih
interaktif dan seterusnya menarik minat pelajar semakin diberi keutamaan. (Siti
Faizzatul Aqmal, 2011). Penggunaan audio, visual, grafik dan kepantasan
teknologi simulasi telah memberi impak yang signifikan kepada pelajar. Ini
menunjukkan penggunaan teknologi dalam proses pengajaran dan pembelajaran
sangat diperlukan pada masa kini. (Siti Faizzatul Aqmal, 2011).Penggunaan
teknologi sebenarnya memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung
di sekolah. (Sandholt, J., 1997). Penggunaan teknologi digital sememangnya
sesuatu yang berbeza dengan kaedah pengajaran dan pembelajaran konvensional
yang lain. (Prensky, 2001).Penggunaan Wiimote Whiteboard
Kaedah perlaksanaan
perisian wiimote whiteboard di dalam sesi pengajaran dan pembelajaran
memerlukan pemain wii atau wii remote sebatang pen infrared
yang boleh dibuat sendiri , komputer bimbit sebuah projektor dan perisian
percuma wiimote whiteboard. Komponen-komponen tersebut akan menghasilkan
papan putih interaktif dan kosnya jauh lebih rendah berbanding membeli sebuah
smartboard. Beban kewangan menjadi lebih rendah kerana kebanyakan pengguna atau
tenaga pengajar sudah mempunyai komputer riba dan projektor sudah terpasang di
dalam kelas.Kaedah paparan ini dihasilkan oleh Johhny Lee Chung untuk
memudahkan tenaga pengajar diseluruh dunia.Kaedah ini adalah satu inovasi yang
boleh diadaptasi dalam penggunaan pembelajaran dan pengajaran di dalam kelas
dan kursus Senibina.
Papan putih interaktif adalah
satu inovasi yang telah wujud, tetapi kaedah yang digunapakai adalah satu
inovasi baru dalam pengajaran dan pembelajaran kursus Senibina, tetapi tidak
semua kursus perlu menggunakan papan putih interaktif ini.Penggunaannya masih
terhad kepada kreativiti tenaga pengajar yang menggunakannya.Penggunaan papan putih interaktif
ini dapat membantu, khususnya dalam kuliah yang melibatkan penggunaan
powerpoint atau pengajaran yang melibatkan perisian seperti Adobe Photoshop.
Pendekatan yang digunakan lebih kepada penggunaan dalam pengajaran yang
melibatkan powerpoint. Adakala pensyarah memerlukan papan putih untuk melakar
atau menerangkan dengan lebih lanjut tentang suatu pengajaran, maka pensyarah
perlu menekan butang untuk menaikkan kembali skrin projektor.Maka dengan adanya
papan putih interaktif, pensyarah mampu untuk melakarkan penerangan hanya
diatas papan putih interaktif seterusnya memudahkan sesi pengajaran. Namun
papan putih interaktif ini perlu disetkan sebelum aktiviti pengajaran
dijalankan agar boleh digunakan semasa kelas berlangsung. Proses pembelajaran
menggunakan wiimote whiteboard ini masih ditahap percubaan dimana
pengunaannya sangat terhad kepada subjek-subjek tertentu sahaja. Aplikasi
penggunaan papan putih interaktif ini masih di dalam proses penambahbaikan.
Bagaimanapun, ia telah mendapat respon yang positif dari pelajar-pelajar.
Teknologi wiimote whiteboard ini dilihat berkesan dalam membantu
kaedah pengajaran dan pembelajaran yang lebih interaktif dan bersifat dua hala.
Namun, masih wujud kekangan dalam keberkesanan perisian ini. Ini kerana
sambunganan bluetooth di antara wiimote dan komputer riba yang
kadangkala terputus membataskan penulisan yang lebih pantas di atas papan putih
berkenaan.Melalui pemerhatian yang
dijalankan, penggunaan teknologi ini mampu menggalakkan proses pembelajaran dua
hala di antara pelajar dan pensyarah dengan menggunakan perisian wiimote
whiteboard sebagai medium perantaraan. Pelajar cenderung untuk
memberi tindak balas dan seterusnya menjawab soalan di papan putih secara
sukarela. Malah keinginan pelajar untuk menjawab soalan adalah lebih tinggi
kerana mereka berminat untuk mencuba teknologi papan putih tersebut.Perubahan minat pelajar terhadap
proses pengajaran dan pembelajaran turut terserlah. Pelajar cenderung untuk
hadir ke kelas bagi menyertai proses pembelajaran dengan wujudnya sesuatu yang
baru didalam kelas khususnya pengunaan teknologi wiimote whiteboard. Hasil
yang didapati adalah sangat positif kerana ia mampu menarik minat pelajar untuk
sentiasa aktif didalam kelas semasa penyampaian pengajaran dan pembelajaran. Pelaksanaan wiimote
whiteboard dalam proses pengajaran dan pembelajaran adalah inisiatif tenaga
pengajar untuk memastikan kelangsungan penggunaan teknologi ini diteruskan.
Tenaga pengajar perlu proaktif dan sentiasa sensitif terhadap teknologi dan
keperluan pelajar. Tarikan utama kepada aplikasi wiimote whiteboard ini
adalah kerana kosnya yang sangat mampu dimiliki oleh setiap tenaga pengajar
berbanding teknologi smartboardyang menelan belanja sehingga puluhan ribu
ringgit setiap satu.
No comments:
Post a Comment